BOEKEN DOWNLOADSGRATIS DOWNLOADS
   
             
         
                 
               
         
                 
Loge van The Wise Tree
Het logo van TWT, ontworpen door Kurt Van Bouchout.

De oorsprong van M&M

The Wise Tree

Monsters & Magiërs werd oorspronkelijk ontwikkeld in 1993 nadat ik een drietal jaar eerder had kennis gemaakt met het fenomeen 'fantasy roleplay'. Dit was dankzij een ontmoeting met een groepje enthousiaste jongelingen dat zichzelf The Wise Tree noemde. Deze kleine spelersclub had net zijn eigen rollenspel Schimmen & Schaduwen ontwikkeld, dat nog steeds een zekere cultstatus geniet onder de selecte groep van Vlaamse rollenspelers.

Gezien ze net de inhoud van hun boek hadden afgewerkt, waren ze op zoek naar iemand die het boek van de nodige illustraties kon voorzien. Zo geraakte ik bij The Wise Tree betrokken. Een aantal van de betere illustraties uit deze periode staat overigens ook in de heruitgave van Monsters & Magiërs.

Schimmen & Schaduwen en zijn vier dikke spelscenario-boeken werden dan door mezelf en anderen van het team naar enkele Belgische speelgoedwinkels gebracht. De hobby was zo boeiend dat we bereid waren er een groot deel van onze vrije tijd aan op te offeren zonder hier zelfs ooit maar enige reële winst voor terug te zien. De winst ging immers zo goed als integraal naar de speelgoedwinkels.

Kamiel Bizaar

Het was nog met hetzelfde enthousiasme, en min of meer op het moment dat The Wise Tree zijn laatste boeken uitbracht, dat ik besloot Monsters & Magiërs te maken voor de ondertussen niet meer bestaande VZW Stichting Kamiel Bizaar waar ik op dat moment 20 maanden burgerdienst deed (dat was in die tijd het verplichte alternatief voor pacifisten die geen legerplicht wensten te vervullen). Ik werkte er als lay-outer aan hun publicaties. Dat gebeurde op een Amiga 3000 computer waarvan de processor werkte op de "ongelofelijke" kloksnelheid van 50 Megaherz! Het waren inderdaad wilde tijden.

De omslag van de Kamiel Bizaar-uitgave van M&M uit 1994.

De bedoeling was het uitbrengen van een boekje met een eenvoudig rollenspel dat zonder een al te lange uitleg gespeeld kon worden tijdens de creatieve jongeren-vormingsweekends die Stichting Kamiel Bizaar te lande organiseerde. Het spel bewees in die periode zijn kwaliteit meerdere malen als een boeiende en aangename avondactiviteit.

Het einde van Monsters & Magiërs

Na het ter ziele gaan van de VZW Kamiel Bizaar, bleef ik het rollenspel nog een korte periode uitdragen via de VZW Art Forum maar gaandeweg kwamen er andere verplichtingen die zulke activiteiten te moeilijk maakten.

Ik werd webdesigner en begroef algauw ook mijn ambitie om illustrator te worden waardoor ook mijn tekenpotlood voor een jaar of 12 in een bureaulade verdween.

Zo veel jaren later: een nieuw leven voor M&M

De directe aanleiding voor de heruitgave van Monsters & Magiërs is het feit dat mijn eigen kinderen bijna oud genoeg zijn om een gezelschapsspel als Monsters & Magiers te kunnen appreciëren. Maar hopelijk reikt M&M nog verder. Als meer mensen het voordeel inzien van het rollenspel als alternatief voor spelconsoles en chatrooms, zou ik dat een erg mooie bonus vinden.

Het nieuwe Monsters & Magiërs spelregelboek en het eerste officiële scenario worden in 2017 een feit. Maar voor wie meer wil, is er goed nieuws. Ik doe ook traag maar zeker verder aan de herwerking van een aantal oude Schimmen & Schaduwen spelscenario's, zodat deze kunnen gespeeld worden met de veel kleinere spelregels van Monsters & Magiërs. Kom dus zeker af en toe langs op deze website om te ontdekken welke scenario's recentelijk aan de lijst werden toegevoegd.

Maar uiteraard hoef je niet te wachten op nieuwe scenario's. Het spelregelboek bevat een hoofdstuk over hoe je je eigen scenario's kan voorbereiden. Je kan ze dus ook gewoon zelf schrijven.

Groet,
Johan Wuyckens (aka Foob)
Plezante auteur & illustrator


Gerelateerde artikels:
> Wat is Monsters & Magiërs?
> Wat is een Fantasy-rollenspel?
> Overzicht van de boeken van Monsters & Magiërs.
> Het team.


Johan ‘Foob’ Wuyckens
Vader van drie bijna-rollenspelers
contact: johan.wuyckens@hotmail.com

Webdesign & illustraties:
Foob, the Interface Mercenary